fredag 10. desember 2010

Good bay, Tanzania...!

Nå skal vi dra til Brasil! Denne gangen dro vi rett til flyplassen for og være tidlig ute. På flyplassen kjøpte Sverre en avis mens jeg Zelda kjøpte en is..mmm;) Vi fant ut at det har skjedd noe i Tanzania (fra avisen): Ikke noooe spesielt! Det var litt dårlig...ja, ja det får så være. Flyet vårt går i norsk tid kl 2.00, i tanzaniansk tid er det = kl 4.00. Vi gikk inn på flyet etter og ha skjekket bilettene...vi gleder oss til og omme frem til Brasil!

mandag 6. desember 2010

Dadoma, Dar es Salaam!

I dag drar vi til Dadoma, Dar es Salaam som er hovedstaden i Tanzania. Vi dro i en butikk for å handle litt mat og drikke. Valutaen i Tanzania er: tanzaniansk shilling (TZS). Lanskapstypen her er vel fjell kan man si. Swahili er hovedspråket i Tanzania...men nok om fakta! Etter at vi hadde vært i butikken dro vi  på et teater, med masse sang og dans.

I Tanzania er de veldig flinke til å synge og danse. Resten av dagen dro vi ikke til noen spesielle steder...det eneste vi gjorde var og shoppe litt, og gjøre sånne småting.
Vi dro litt tidligere til hotellet en vanelig. Vi skulle nemlig pakke for å dra til Brasil!!! (vi skal dra i morgen)

Safari, her kommer vi!!

Etter en god kopp kaffe på kafeen dro vi på en Safari! Vi leiet en safaribil vi skulle kjøre rundt med. Vi fikk desverre ikke tatt med den *deilige* matpakken Zelda hadde laget. Aller først så vi på noen zebraer (det var ikke så veldig mange). Etter at vi hadde studert de en liten stund og vi akkurat var på vei til å gå, kom det plutselig en løve ut av buskene som drepte en av de stakkars zebraene...

Men hvordan i huleste kan det ha skjedd?? Vel vi dro videre til vannhullet. I vannhullet så vi noen flodhester, en enslig hyene og en flokk elefanter. Alle dyrene var fullt opptatt med å drikke. Her er noen bilder av noen av dyrene ved vannhullet:

Det var ganske så varmt! I brosjyren (en Z alltid hadde med seg) sier de at det kan bli ca. 30 varme grader i Tanzania. I Tanzania er det bare to årstider og ikke fire, det er regntid og tørketid. Det bor forresten 37 mill mennesker her!! Det er republikk her og presidenten heter: Jokaya Mrisho Kikwete. (Dette er vel kjekt og vite: statsmenisteren heter Mizengo Pinda)

Etter en lærerik og morsom dag dro vi til hotellet Sverre hadde bestilt.

mandag 29. november 2010

Nå drar vi fra Egypt!

Vi gikk inn i flyet og viste bilettene. På flyet leste vi litt og alt det der som er typisk og gjøre på et fly daa... Da vi gikk ut av flyet var vi i Tanzania! Let`s go!! Vi dro først til hotellet vi skulle bo på, også gikk vi på en kafe for å diskutere dagen.

Red sea

I dag skal vi til Røde havet og bade. Vi har hørt at det er då mye salt i vannet at man ikke klarer og dykke. Så det skal vi finne ut! Bussturen varte ikke lenge før vi så havet. Da vi hoppet uti vannet fikk vi masse saltvann i munnen...og det var IKKE særlig godt!!! Nå er det bare 2t til vi må dra til flyplassen! Vi må tilbake til hotellet og pakke..så kan vi kanskje rekke og gjøre noe på byen.

Etter vi hadde vært på en restaurant med en venn Sverre ble kjent med: Kasi, dro vi til flyplassen med bagasjen vi hadde tatt med på restauranten...Som vanlig skjekket vi inn og BLA, BLA, BLA! Vi kjøpte en vannflaske hver på en kiosk i flyplassen. Den kostet 20 kr i norske kroner. 1 egyptisk pund = 1,668893 norske kr, for og være nøyaktig.

Da går vi på flyet! Vi sees inne da!! (i flyet)

mandag 15. november 2010

Kamelturen

I morres ble vi og våre to venner enige om at vi skulle på kameltur, til en pyramide i ødemarka. Turen ville ta omlag 3timer. Da Lisbeth og meg Zelda så hverandre ga vi hverandre en klem, mens Sverre og Sindre tok en håndhilse...Lisbeth og jeg skravla så mye og lenge at Sverre og Sindre måtte avbryte samtalen, for vi måtte nemlig komnme i gang!

På turen så vi masse ørken og sand. Men vi fikk snakket masse med våre to gode venner Lisbeth og Sindre. Det var veldig varmt!! Landet består av 97% ørken! (Det kan bli opptil 20-40 varme grader i Egypt!!) Mannen som var sammen med oss tok dette bildet av oss:

Etter kamelturen dro vi til en kafe noen kilometer unna (vi red på kamelene) Vi forlot mannen og kamelene. Mannen fikk betaling fra turen av oss og vi gikk inn i kafeen. Lisbeth og jeg Zelda tok en te mens Sindre og Sverre tok en kaffe...MOCCA! Mmmm:) Etter en kul dag dro vi hjem til hotellet og la oss.

Pyramidene

Etter en herlig frokost med bacon tok vi taxi  til et reiseguide selskap. Der vi skulle ta buss til et område kalt Giza som ligger rett uten for Kairo som er hovedstaden i Egypt. Rundt Giza er det med masse pyramider og Klopatra. Klopatra er en mennskeløve. På reiseguiden var det veldig mange mennesker! I Egypt er det nemlig  80 mill innbyggere. I Egypt er styreformen republikk, og presidenten heter Hosni Mubarak. (Statsmenisteren = Ahmed Nazif)

Her er noen bilder av pyramidene i Giza:

Etter vi hadde fått om visning på pyramidene dro vi tilbake til Kairo, der vi skulle bytte hotell. Vi hadde akkurat fått vite at noen vi kjente var i Kairo så vi skulle møte dem. De bodde på hotell: Jasmin hotell.

torsdag 11. november 2010

Siste dagen i Australia!

I dag skal vi videre til Egypt med et nattfly. Så vi har fortsatt noen timer i Australia! Også skal vi  på et mueseum som er akkurat som Bitish Museum med ting fra de australske koloniene til England. Men det var ikke lov til og ta bilder av tingrne så vi har ikke noen bilder derfra. Vi fikk da masse fine minner. Så tok vi buss til flyplassen der vi dro vidre til Egypt!!

Kart og flagg over Egypt:

Great Barrier Reef

Neste morgen dro vi til en liten by nær Great Barrier Reef. Der vi skulle på guidet snorkle tur. vi kjørte båt ut til en liten øy der vi skulle ha camp. Før vi skulle dykke spiste vi litt mat (pytt i panne mmm...) Det hjalp veldig å spise litt lett mat før vi skulle dykke. Jeg Zelda var veldig spent på å dykke mens Sverre var litt mer skeptisk. (Han er egentlig ikke så glad i å dykke..) Men det viste seg at han likte det! Det var superduper GØY!! Det var så fantastisk under vannet! Vi fant masse fine skjell og så på forskjellige fisker.

Dette er meg Zelda!! Jeg klappet en fisk:)

'

På stranda så vi en kengru! Dessverre løp den sin vei fordi den ble redd av en lyd.

Etter dykkingen var vi så slitene at vi dro til Canberra og gikk til hotellet.
Etter det gikk vi inn til hotellet på Canberra, (Vi hadde byttet hotell) og bestilte mat opp til hotellet. Resten av kvelden pakket vi litt til vi skulle dra til Egypt og diskuterte hva vi skulle gjøre den siste tiden i Australia dagen etter.

Uluru!

Da bussen stoppet dro vi rett til Uluru. Det var en veldig fin utsikt!! Det begynte å bli litt mørkere. Vi kunne ikke være der så veldig lenge fordi vi måtte rekke bussen hjem til hotellet igjen. Men vi hadde da 2t på oss! Det var ganske varmt selv om det var litt mørkt...Australia er det tørreste bebodde kontinente, det flateste, og har den eldste og minst fruktbare jorden. Bilder:

Dette bildet var veldig morsomt med dette skiltet!:)

Etter vi hadde tatt litt bilder og sett oss litt rundt her og der, dro vi på en kafe i nærheten. Vi spiste en bagett hver og en is. Så tok vi bussen til hotellet, og la oss.

Canberra!!

Nå skal vi dra til Canberra! Canberra er hovedstaden i Australia. I Australia er bor det i overkant av 21,3 millioner mennesker, og styrformen er monarki = dronning. Vi var der bare i 4 timer, fordi vi hadde aldri vært i Canberra før og vi ville oppleve det. Vi brukte 2t på og kikke i butikker (og kjøpe ting). Valutaen i Australia er AUD. De to siste timene før vi skulle ta bussen videre til Uluru dro vi til Parliment House. Den ble bygget i 1988! Bilder:

Så tok vi bussen videre til Uluru!!

mandag 8. november 2010

Australia!

Når vi kom fram til Sydney Australia dro vi til hotellet. Når vi kom fram til det ordinære hotellet i Sydney. Vi ble overasket over og se alle de rare meneskenne der. Klokken var 20.00 så vi gikk ut for å se på livet der og spise. Så vi gikk til en restaurant der vi spiste spagetti for vi begynte å bli lei av og spise rare retter. Som jeg Sverre ikke likte. Urbefolkningen i Australia (relgionen dems) har svært rike relgiøse tradisjoner. De er avhengige av naturmiljøet og av stammens forfedre betones. PS! Tidssonen fra London til Sydney er 10t!!! Etter vi hadde spist dro vi til hotellet og la oss.

Spagettien vi spiste!!

Nå drar vi fra India

Nå var klokka 1.30 og vi skulle være på flyplassen kl 3.00. Vi så på stranda en siste gang og begynte og gå til hotellet. På veien til hotellet møtte vi en ku! Kuene her i India er hellige og går derfor fritt/hvor de vil. Det er relgionen dems (de indiske menneskene). Her er bildet av kuen:

Da vi kom fram til hotellet tok vi bagasjen (som var ferdig pakket) og tok bussen til flyplassen. På flyplassen kjøpte vi en avis.

Dette var nyheten om India = New Delhi: USAs president Barack Obama hyller India og snakker varmt om tette forbindelser mellom de to landene. India er nå en etablert verdensmakt, sier Obama. Etter at vi hadde sjekket inn og gjort alle de tingene man gjør på en flyplass, tok vi flyet videre til Australia.

fredag 29. oktober 2010

Stranden Goa

I dag skal vi først på stranda og slappe av så skal vi ta flyet videre til Australia. Den stranden vi skal til heter...eh..vi vet egentlig ikke hva den heter..jo! Den heter Goa. Det er den mest kjente stranda i India, og mange turrister kommer dit hele tiden. Vi solte oss og bada (mest bada). Vi hadde kjøpt oss strandtennis i en kiosk på veien så vi spilte også strandtennis! Det var kjempe gøy! (Og varmt!!!) Vel jeg Z var nok best i strandtennisen...(S var ikke så veldig god akkuratt hi-hi) Men S var mye bedre enn meg i sørfing!!

Her er vi under noen palmer. Det var nemlig kjeempe varmt! Klimaet her i India varierer fra tropisk monsun i sør til temperert/kaldt i nord.

Vi ville veldig gjerne ha en kokkosnøtt fra et tre...og denne mannen var så snill og hentet en til oss!! :

onsdag 27. oktober 2010

Mumbai

I dag drar vi til Mumbai! Vi ble nemlig kjent med en gutt der. Han heter Tanginder og er 12 år gammel. I flere år har han vært elev av en guru. Han lærte oss om de hellige skriftene og om hvordan man skal leve som en hindu gjennom livet. Han har sagt at når disippeltiden er over, skal han gifte seg og bli familiefar. "Sammen med min kone får jeg ansvar for å oppdra barn og trygge familien. Jeg skal også sørge for at min familie lever som hinduer, inne og ute." Forklarte han oss.

Kanskje han blir svært gammel. Da kan det hende han blir asket. En asket er en mann som har trukket seg helt tilbake fra det daglige livet. Han spiser lite og unner nesten ingenting. På den måten øver asketen seg på å oppnå frelsen, komme seg ut av det store kretsløpet. Guruen hans har fortalt oss (og han/Muhammed) om disse måtene å leve på. Foreløpelig er han (Muhammed) mest glad for å være disippel. Det andre får komme når det kommer.  Bilder av guruer:

En guru! :

Dette er ganesh!!!! :

Ganesh var en gang et helt vanelig menneske... Hvordan Ganesha ble til er mange historier om, men denne er den mest kjente historien: Ganesha er sønn av Shiva og Parvati. Ganesha ble født i India da Shiva ikke var til stede. Da Shiva kom hjem, fant han Ganesha foran huset og han ville ikke slippe Shiva inn. Shiva visste ikke at han hadde en sønn og kappet hodet av Ganesha.

Parvati fortalte Shiva at Ganesha var sønnen deres, og Shiva bestemte seg for å lete etter et nytt hodet blant dyrene. Men Parvati hadde ett krav. Shiva måtte love å ikke ta hodet til et dyr der moren til dyret ville sørge over det. Shiva vandret lenge, en dag kom han over en elefantunge som lå ved sin døde mor. Shiva tok dermed elefantungens hodet, siden moren ikke ville sørge over det. Derfor har Ganesha elefanthodet.

Ganges

I dag skal vi til Ganges og vi skal også besøke en kirke som er overtatt av aper! Det blir nok gøy.
Vi dro klokken 8.00 i India altså klokka 4.00 i Norge. Vi dro til det stedet hvor omvisningen skulle starte.
Vi måtte betale med mynt i enheten rupi som er 0,13kr så vi betalte 400rupi for oss begge.

Det var som vanlig mye trafikkkaos!! Så det tok en tid før vi klarte og komme oss til elva. Ganges er en lang elv! Som er 2505km lang!! I Ganges blir asken til de døde sluppet ut og det er også drikke vannet for mange! Vannet er helt brunt av aske og møkk. De slipper ut aske pågrunn av at hiduismen sier så. I India er det mest dyrket jord.

mandag 25. oktober 2010

New Delhi

I dag bestemte vi oss for å dra litt rundt i New Delhi, som er hovedstaden i India. India er delt opp i 28 delstater og 7 territorier, inkludert hovedstadsterritoriet for Delhi. Vi var i bussen på en slags visning av New Delhi.
På veien så vi mye trafikkaos!! Det var veeeldig mange biler sammenlignet med Norge...
vi var også i Taj Mahal  det var kjempe fint der! Dette er virkelig et sted vi ambefaler dere og dra til!
Etter at vi var i Taj Mahal dro vi til en indisk restaurant, maten var fryktelig sterk! Jeg S ble ganske godt kjent med en inder som het Oslam han var veldig hyggelig. Han fortalte om morsomme steder og dra til (fine turist mål) Etter vi hadde spist sotet vi rundt i Dehli, Z kjøpte masse klær og andre ting som skinn vesker og sko. Jeg synes at Dehli er stressende by med masse trafikkkaos og alt for mye menesker i forhold til i Norge. Det er ca: 200millioner mennesker i India, og forresten så er de (i India) republikk, altså president. Her er noen bilder vi tok.....

Her er er Sverre og Zelda utenfor Taj Mahal.....

India

Nå skal vi dra til India! Vi har alt bestilt flybiletter til India og til et hotell som heter Lemon Tree Hotel. Flyturen vil ta 9t og 10min og flyet vi skal ta heter Air + Emirates 3222. Vi spiste frokost på flyplassen og sjekket inn bagasjen. Da vi steg på flyet kunne vi endelig slappe av. Vi fikk veldig god mat der...(på flyet)
Det var helt fantastisk utsikt fra flyet! Det er som dere fleste vet veldig pent med skyene.. Her er et bilde vi tok:

Litt før vi landet studerte vi dette kartet:

Vi mellomlandet i Kina. Da vi var fremme til hotellet på Lemon Tree Hotell skjekket vi inn bagasjen (som vanlig) og gikk opp på rommene våre. Det var kjempe varmt i India! Vi var så slitene etter flyturen at vi bare så på TV og til slutt la oss. Tidsforskjellen fra Oslo til India er 5 tim er så vi var litt trøtte.

onsdag 20. oktober 2010

Den Røde Plass/Katedralen

I dag skal vi til den Røde plass.Vi spiste frokost og tok taxi til den Røde plass. Da vi var fremme så vi kirken..den var kjempe fin! Bakrunnen av kirken er at det var en mann som lagde denne kirken. Sjefen syns kirken var så vakker at han stakk ut øynene til mannen som lagde kirken fordi han ikke ville at han skulle lage en like fin kirke til noen andre. Relgionen i Russland er ortodoks kristendom. Omtrent 100 mill russere anser seg som russisk-ortodokse kristne, selv om majoriteten av disse ikke er regulære kirkegjengere. Vi tok masse bilder av kirken! Her er et bilde vi ble veldig fornøyd med:

Resten av dagen var vi i Moskva og handlet forskjellige russiske ting. 1 RUB = 22.41 NOK. Da vi kom inn til Rica Hotell på kvelden var kl. 08.00 som er i russisk tid: 09.00. Vi så på TV og leste tegneserier. (Donald duck og co)

mandag 18. oktober 2010

Moskva

Nå var vi fremme til Rica Hotell!! Det er egentlig et helt vanelig hotell...men utsikten er veldig  anderledes enn den i Norge. Da vi kom inn på hotellet skjekket vi inn bagasjen vår. Nå skal vi på
bytur i Moskva! Vi tok med kameraene våre og tok bussen ut til byen. Da vi kom til Moskva tok vi masse bilder. Moskva er hovedstaden i Russland, og ligger i den europeiske delen av landet. PS! Det er 142 mill. inbyggere her og presidenten heter Valdimir Potin!

torsdag 14. oktober 2010

Murmansk

Klokka 09.00 gikk flyet vårt. Nå var vi framme i Kirkenes lufthavn som heter Høyboktmoen. Det regnet og var surt og kaldt. Så hentet vi bagasjen. Vi fikk litt tid i Kirkenes. Der vi så på den utrolig stygge byen og den flotte fjorden. Klokka 3 måtte vi møte på Rica Hotell. Det tok ikke lang tid før vi hadde startet og kjøre og var på grensen. Der en russer sjekket passene våre. Det var/er utrolig høyt vakt hold. NÅ var vi i Russland.

På turen kjørte vi forbi gamle tanks garasjer. Når vi kjørte skjønte vi at det er store skoger der, det er mest barskog. Været var fuktig og kjølig. Klimaet i Russland har et rykte på seg for og være ekstremt kaldt. Likevel har store deler av landet en gjennomsnittelig dagtempratur over 20+ grader om sommeren, og en kan til og med få enkelte hetebølger. Men nok om det.. nå kom vi til Murmansk!

Pakketid

Før vi drar må vi ta noen sprøyter og malariatabletter. Det er nå en dag til vi drar. Jeg skjønner egentlig ikke at vi får plass i baggene. De er fulle av klær og kameraer. Vi skal  først dra til Kirkenes flyplass, deretter med buss til Moskva. Flyet til Kirkenes koster 1009kr. Og bussen til Murmansk koster 700nok for oss begge. Da drar vi!

tirsdag 12. oktober 2010

Forbredelser

Hei!

Vi er en gutt og en jente som skal på verdensreise. Vi skal først til Russland, så skal vi til India.
Deretter drar vi til Australia. Etter det drar vi videre til Egypt, og så til Tanzania. Også til sist drar vi til Brasil og USA. Vi håper dere vil følge med på oss til en fantastisk reise!! :)