fredag 10. desember 2010

Good bay, Tanzania...!

Nå skal vi dra til Brasil! Denne gangen dro vi rett til flyplassen for og være tidlig ute. På flyplassen kjøpte Sverre en avis mens jeg Zelda kjøpte en is..mmm;) Vi fant ut at det har skjedd noe i Tanzania (fra avisen): Ikke noooe spesielt! Det var litt dårlig...ja, ja det får så være. Flyet vårt går i norsk tid kl 2.00, i tanzaniansk tid er det = kl 4.00. Vi gikk inn på flyet etter og ha skjekket bilettene...vi gleder oss til og omme frem til Brasil!

mandag 6. desember 2010

Dadoma, Dar es Salaam!

I dag drar vi til Dadoma, Dar es Salaam som er hovedstaden i Tanzania. Vi dro i en butikk for å handle litt mat og drikke. Valutaen i Tanzania er: tanzaniansk shilling (TZS). Lanskapstypen her er vel fjell kan man si. Swahili er hovedspråket i Tanzania...men nok om fakta! Etter at vi hadde vært i butikken dro vi  på et teater, med masse sang og dans.

I Tanzania er de veldig flinke til å synge og danse. Resten av dagen dro vi ikke til noen spesielle steder...det eneste vi gjorde var og shoppe litt, og gjøre sånne småting.
Vi dro litt tidligere til hotellet en vanelig. Vi skulle nemlig pakke for å dra til Brasil!!! (vi skal dra i morgen)

Safari, her kommer vi!!

Etter en god kopp kaffe på kafeen dro vi på en Safari! Vi leiet en safaribil vi skulle kjøre rundt med. Vi fikk desverre ikke tatt med den *deilige* matpakken Zelda hadde laget. Aller først så vi på noen zebraer (det var ikke så veldig mange). Etter at vi hadde studert de en liten stund og vi akkurat var på vei til å gå, kom det plutselig en løve ut av buskene som drepte en av de stakkars zebraene...

Men hvordan i huleste kan det ha skjedd?? Vel vi dro videre til vannhullet. I vannhullet så vi noen flodhester, en enslig hyene og en flokk elefanter. Alle dyrene var fullt opptatt med å drikke. Her er noen bilder av noen av dyrene ved vannhullet:

Det var ganske så varmt! I brosjyren (en Z alltid hadde med seg) sier de at det kan bli ca. 30 varme grader i Tanzania. I Tanzania er det bare to årstider og ikke fire, det er regntid og tørketid. Det bor forresten 37 mill mennesker her!! Det er republikk her og presidenten heter: Jokaya Mrisho Kikwete. (Dette er vel kjekt og vite: statsmenisteren heter Mizengo Pinda)

Etter en lærerik og morsom dag dro vi til hotellet Sverre hadde bestilt.

mandag 29. november 2010

Nå drar vi fra Egypt!

Vi gikk inn i flyet og viste bilettene. På flyet leste vi litt og alt det der som er typisk og gjøre på et fly daa... Da vi gikk ut av flyet var vi i Tanzania! Let`s go!! Vi dro først til hotellet vi skulle bo på, også gikk vi på en kafe for å diskutere dagen.

Red sea

I dag skal vi til Røde havet og bade. Vi har hørt at det er då mye salt i vannet at man ikke klarer og dykke. Så det skal vi finne ut! Bussturen varte ikke lenge før vi så havet. Da vi hoppet uti vannet fikk vi masse saltvann i munnen...og det var IKKE særlig godt!!! Nå er det bare 2t til vi må dra til flyplassen! Vi må tilbake til hotellet og pakke..så kan vi kanskje rekke og gjøre noe på byen.

Etter vi hadde vært på en restaurant med en venn Sverre ble kjent med: Kasi, dro vi til flyplassen med bagasjen vi hadde tatt med på restauranten...Som vanlig skjekket vi inn og BLA, BLA, BLA! Vi kjøpte en vannflaske hver på en kiosk i flyplassen. Den kostet 20 kr i norske kroner. 1 egyptisk pund = 1,668893 norske kr, for og være nøyaktig.

Da går vi på flyet! Vi sees inne da!! (i flyet)

mandag 15. november 2010

Kamelturen

I morres ble vi og våre to venner enige om at vi skulle på kameltur, til en pyramide i ødemarka. Turen ville ta omlag 3timer. Da Lisbeth og meg Zelda så hverandre ga vi hverandre en klem, mens Sverre og Sindre tok en håndhilse...Lisbeth og jeg skravla så mye og lenge at Sverre og Sindre måtte avbryte samtalen, for vi måtte nemlig komnme i gang!

På turen så vi masse ørken og sand. Men vi fikk snakket masse med våre to gode venner Lisbeth og Sindre. Det var veldig varmt!! Landet består av 97% ørken! (Det kan bli opptil 20-40 varme grader i Egypt!!) Mannen som var sammen med oss tok dette bildet av oss:

Etter kamelturen dro vi til en kafe noen kilometer unna (vi red på kamelene) Vi forlot mannen og kamelene. Mannen fikk betaling fra turen av oss og vi gikk inn i kafeen. Lisbeth og jeg Zelda tok en te mens Sindre og Sverre tok en kaffe...MOCCA! Mmmm:) Etter en kul dag dro vi hjem til hotellet og la oss.

Pyramidene

Etter en herlig frokost med bacon tok vi taxi  til et reiseguide selskap. Der vi skulle ta buss til et område kalt Giza som ligger rett uten for Kairo som er hovedstaden i Egypt. Rundt Giza er det med masse pyramider og Klopatra. Klopatra er en mennskeløve. På reiseguiden var det veldig mange mennesker! I Egypt er det nemlig  80 mill innbyggere. I Egypt er styreformen republikk, og presidenten heter Hosni Mubarak. (Statsmenisteren = Ahmed Nazif)

Her er noen bilder av pyramidene i Giza:

Etter vi hadde fått om visning på pyramidene dro vi tilbake til Kairo, der vi skulle bytte hotell. Vi hadde akkurat fått vite at noen vi kjente var i Kairo så vi skulle møte dem. De bodde på hotell: Jasmin hotell.